Загальна кількість переглядів сторінки

пʼятницю, 12 грудня 2014 р.

Тести для 5-го класу ( СР )


ТЕСТОВІ  ЗАВДАННЯ З МОВИ  ДЛЯ  5-ГО КЛАСУ

Розділ 1.

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Іменник. Велика літера і лапки в іменниках. Голосні у відмінкових закінченнях іменників

1.      Закінчіть речення: Іменник – це …
  А  частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий?
  Б  частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання: хто? що?
  В  частина мови, яка означає дію або стан предмета і відповідає на питання: що робити? що зробити?
  Г  частина мови, яка означає число, кількість і порядок предметів при лічбі і відповідає на питання:
       скільки? котрий?

2.      Виділіть ряд, у якому всі слова – іменники:
  А  радість, далекий, поїздка, захоплююче;                        В  край, Україна, рід, родина;  
  Б  земля, підземний, заземлитися, земляний;                    Г  весело, веселитися, веселий, сміх.

3.      У якому рядку всі іменники є назвами істот?
  А бублик, хвіст, ховрах, поле;                                              В  тато, природа, сонце, робота;
  Б  ліс, гай, річка, мандрівник;                                               Г  лисиця, дівчинка, пташка, брат.

4.      Укажіть ряд, у якому всі іменники є власними назвами:
 А  Дніпро, річка, Херсон, «Пізнайко»;                                 В Львівщина, «Мудра дівчина», Карпати, область;
 Б  «Кобзар», Сергій Ковальчук, озеро, Яремча;                   Г  Київ, Україна, Таврія, «Динамо».

5.      У якому ряду всі іменники стоять у потрібній відмінковій формі?
 А  над землею, при дорозі, над долиною, стоїть у листі;
 Б   з кожним день, читаю книгу, великий хвіст, чую пісня;
 В  українська традиції, говорити з бабусею, вчуся у дідуся, радіти успіху;
 Г  рідна сторона; бачити крізь туман, дивитися фільм, цікавою картина.

6.      У якому ряду всі іменники в орудному відмінку мають правильні закінчення?
 А  водою, хлібом, землею, багатством;                                  В  честю, молоддю, вогню, мечем;
 Б  серцю, любов’ю, матір’ю, міццю;                                       Г  піснею, долею, Україну, життям.

7. Складіть речення зі словами земля, рідний. Випишіть іменники, визначіть рід, число, відмінок.
    Запишіть слово земля фонетичною транскрипцією, визначіть кількість букв та звуків.

 Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників

1.      Яке із тверджень правильне?
 А Прикметник – це частина мови, яка виражає ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий?
 Б  Прикметник – це службова частина мови
 В  Прикметник – це головний член речення.
 Г  Прикметник – це частина мови, яка означає число, кількість предметів при лічбі й відповідає на питання:
      скільки? котрий?

2.      Виділіть ряд, у якому всі слова – прикметники:
  А  багато, великий, збільшувати, велич;                                
  Б  веселкова, вишневий, рідне, радісний;                                
  В  дивуватися, мальовничий, перший, край;
  Г  зоряне, чисте, небо, заворожувати.

3.      Який відмінок становить початкову форму прикметника?
 А  називний;                         
 Б  родовий;                         
 В  знахідний;                          
 Г  кличний.

4.      Визначте рід, число, відмінок указаних прикметників (подаються у словосполученнях):безхмарне
синє небо, безкрає пшеничне поле.
    А чоловічий рід, однина, називний відмінок;                          
    Б  середній рід, однина, називний відмінок;                              
    В  середній рід, однина, знахідний відмінок;
    Г  чоловічий рід, множина, знахідний відмінок.

5.      Від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?
  А  від дієслова;                       
 Б  від числівника;                       
 В  від іменника;                      
 Г  від прислівника.

6.      У якому із речень немає прикметника?
  А  Увечері сонце  сідало за хмару.                
  Б   Лелека в небі синьому літає.                      
  В  Обереги – наші давні символи.                               
  Г На сході лягла по обрію величезна смуга.

7.  Складіть речення із прикметниками. Випишіть прикметники, визначіть рід, число, відмінок. Підкресліть головні і другорядні члени речення.

   Займенник. Особові займенники

1.      Яке із тверджень правильне?
 А  Займенник називає предмет.                       
Б  Займенник означає ознаку предмета.          
В  Займенник указує на особу або предмет, не називаючи їх.
Г  Займенник означає різні ознаки дії.

2.      З-поміж указаних слів виділіть займенники третьої особи однини та множини.
 А  вони, він, вона, воно;        
 Б  ми, ви, вони, ти;       
 В  я, ти, ми, ви;        
 Г  він, вона, воно, ми.

3.      Визначте число, особу займенника в реченні: Любі діти, вам треба букви знати, щоб всі книжки на
світі могли ви прочитати.
А  перша особа однини;                                      
Б  третя особа  множини;                                     
В  друга особа множини;
Г  третя особа однини.

4.      У якому реченні вжито особовий займенник?
 А  Була зима – найкраща, найулюбленіша моя пора року.
 Б  Нещодавно випав  свіжий сніг, люди протоптали його, розковзали.
 В  В собі проніс любов  до України.
 Г  Люби, мій брате, край  свій рідний.

5.      У якому реченні підмет виражається займенником?
 А Повівав холодний вітерець.                                         
 Б Насунули снігові хмари і оповили землю.                 
 В Василько вйокнув на коні.         
 Г Вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу.

6.   У   якому словосполученні займенник стоїть у потрібній формі?
 А  ним гордись;                             
 Б  біля ми;                         
 В  ти знайти;                     
 Г  воно вічні.

7. Складіть речення із займенником другої особи множини. Випишіть займенник, визначіть відмінок. Підкресліть у реченні головні і другорядні члени речення.



Числівник

1.      Яке із тверджень правильне?
 А Числівник означає предмет                        В Числівник означає число, кількість або порядок предметів
 Б Числівник означає ознаку предмета.               при лічбі.
                                                                          
 Г Числівник означає різні ознаки дії.

2.      З-поміж указаних слів виділіть ряд, де всі числівники означають число:
 А п’ять, двадцять шість, два, чотири             В десятий, десять, десятка, п’ятдесят;
 Б п’ятирічний, сьомий, десять, сотий;           Г п’ятірка, сороковий, сім, тисяча.

3.      У якому ряду всі числівники означають порядок при лічбі?
 А  два, сто, тридцятий, двадцять один;            В шість, сьомий, десять, дванадцять;
 Б  п’ятнадцять, шостий, сорок, десятий;          Г п’ятий, одинадцятий, сороковий, сорок п’ятий.

4.      У якому реченні не вжито числівник?
 А Мала собі удова дев’ять синів і десяту дочку Галю.
 Б Квітки вересу дрібні, віночок чотирироздільний, дзвоникоподібний.
 В Три сини стояли перед батьком, як три дуби, та уважно слухали його слова.
 Г Мені тринадцятий минало. Я пас ягнята за селом.


5.   Яке слово не є числівником?
 А  восьмий;                         Б  тринадцять;                         В  п’ятірка,                         Г  двадцять

6.      У якому відмінку вжито числівник у поданому реченні:  Ще треті півні не співали…
 А  називному;                     Б  родовому;                            В  давальному;                   Г  знахідному.


    Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів.  Не  з дієсловами. Правопис  -шся,  -ться  в кінці дієслів

1.      Що означає дієслово?
 А  назву предмета;                                                       
 Б  дію предмета;                                                          
 В  ознаку іншої ознаки;
 Г  число, кількість предметів.

2.      Визначте ряд, у якому всі слова є дієсловами:
 А  радіти, сиджу, мріяти, хотіти;                               
 Б  веселий, вередливий, гарний, блакитний               
 В  сім’я, рід, родина, край;
 Г  весело, сумно, високо, чимдуж.

3.      Укажіть ряд, де записано дієслова в неозначеній формі:
  А читаю, розмовляти, слухати, думаєш;                   
  Б  хоче, бажають, учити, писати;                                 
  В  зустріти, діляться, жартує, запроси;
  Г  спостерігати, записати, досліджувати, підсумувати.

4.      У якому дієслові на місці пропуску пишеться інша літера, ніж у решти слів:
  А  співа..ш;                         
  Б нос..ш;                         
  В  полю..ш;                       
  Г зна..ш.

5.      Укажіть дієслово, яке з  не  пишеться разом:
  А  не/зустрітися;                 
  Б  не/сподіватися;           
  В не/хтувати;                 
  Г не/соромитися.

6.      Укажіть дієслово, у якому не пишеться м’який  знак:
  А  любуют..ся;                     
  Б  зустрічают..ся;           
  В  смієш..ся;                    
  Г хочет..ся.

7.      Продовжіть твердження: «Дієслово змінюється за ….»

8.      Запишіть слова, знявши риску.

Не/виконати, не/дивитися, не/навидіти, не/волити, не/спитати, не/хтувати, не/дивитися, не/знати, не/забути, не/добачати.

9.      Складіть речення, використовуючи слова золотий, прийшла. Вкажіть, якою частиною мови є кожне слово

 Прислівник. Правопис вивчених прислівників

1.      На які питання відповідає прислівник?
  А який? чий?         
  Б скільки? котрий?         
  В як? де? коли? куди? звідки?         
  Г що робить? що зробить?  

2.      Яким по порядку стоїть прислівник у реченні:  Лежить Семен горілиць у високій траві?
 А  першим;               
 Б другим;                        
 В третім;                      
 Г четвертим.

3.      Знайдіть рядок, у якому всі слова – прислівники:
 А голосно, ліворуч, учора, точно;                  
 Б темно, вічно, веселий, весело;                      
 В коротко, сьогодні, завтра, темний;
 Г зранку, весело, далекий, близько.

4.      Яке питання слід поставити до прислівника у реченні:  Розчахнулись навстіж двері?
  А  де?                      
  Б  коли?                         
  В  як?                               
  Г  навіщо?

5.      Укажіть речення, у якому є прислівник.
 А День був ясний, сонячний та теплий.                    .
 Б Починалось бабине літо.                                        
 В Надворі стояла тиша
 Г Небо синіло.

6.      Продовжіть речення:  Прислівники змінюються за …
 А  родами, числами, відмінками;                              
 Б  особами;                                                                    
 В  відмінками;
 Г не змінюються.

7.Опишіть осінній ранок, використовуючи прислівники (до 10-ти речень). Прислівники підкресліть.

       Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. Кома перед сполучниками  а, але


1.      З якими частинами мови поєднуються прийменники?
 А дієсловами;                       Б іменниками;                       В сполучниками;                       Г числівниками.

2.      Визначте прийменник у реченні (укажіть слово по порядку):  Над землею піднявся ледь помітний
блакитний димок.   
      А  перше;                              Б  четверте;                            В  п’яте;                                       Г  шосте.

3.      Укажіть прийменник, який пишеться окремо:
 А  над/річкою;                      Б з/рівнює;                             В  на/гинай;                                  Г  під/ганяти.

4.   Визначте, якою частиною мови є виділене слово: Я люблю наш тихий сад і осінній листопад.
  А  прийменником;               Б займенником;                     В  сполучником;                          Г  часткою.

5.      Укажіть речення, у якому пропущено розділовий знак.
  А  Та ще цвітуть красольки і нагідки.                               В  Веселе дерево весело й співає
  Б  Золотий пішов а срібний прийшов.                               Г  Вдома і стіни гріють.

6.      Продовжіть вислів:  Прийменник та сполучник – це …:
 А самостійні частини мови;                                                 В  головні члени речення;
 Б  службові частини мови;                                                    Г  другорядні члени речення.

Розділ 2
ПОНЯТТЯ  ПРО  ТЕКСТ
Текст, його ознаки й основна думка. Поділ тексту на мікротеми й абзаци. Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв’язку речень у тексті
1.      Завершене висловлювання, що складається з кількох речень, об’єднаних між собою змістом та
синтаксично, і служить для вираження зв’язних думок, називається:
        А  реченням;                 Б  складною синтаксичною конструкцією;                 В  текстом;                 Г  словом.
    
2.      Тема тексту – це:
   А  сукупність виражальних засобів;                           В  те, про що йдеться в тексті, його зміст;
   Б  мета тексту, заради якої його створено;                 Г  стилістичні засоби.

3.     Мета тексту – це:
    А  зміст тексту;                                                             В  мікротема тексту;
    Б  те, заради чого його створено                                 Г  тема тексту.

4.      Абзац – це:
    А  тема тексту;                                                             В  частина тексту, у якій розкривається зміст підтеми;
    Б  головна думка тексту;                                             Г  частина тексту, що містить найважливішу інформацію.

5.      До мовних засобів зв’язку речень у тексті належить:
   А  порівняння;                                        В займенники, сполучники, синоніми, повтори, спільнокореневі слова;
   Б  однорідні члени речення;                  Г другорядні члени речення.

6.      Скільки мікротем є в поданому тексті?
Мисливці з лісу принесли маленьке лисенятко. Поселилось воно в старенькій собачій будці. Перші дні
       сиділо тихенько, навіть носа не показувало. Але незабаром звірок посмілішав і почав вилізати з будки.
         А  одна;                           Б  дві;                             В  три;                              Г чотири.

 «Відоме» і «нове»  у реченнях тексту

1.      Основне повідомлення у реченні міститься:
  А у «відомому»;              Б  у присудку;                 В  у підметі;                      Г  у «новому».

2.      Вбирає в себе якусь частину попереднього речення і служить для зв’язку речень:
  А  додаток;                       Б  «відоме»;                     В  «нове»;                         Г  означення.

3.      У якому реченні тексту «відоме» і «нове» неправильно визначено?
  А  Молода берізка вибігла на узлісся.
  Б  Там красувався своїм різьбленим, візерунчастим листям дуб.
  В  Берізка шепотіла сама до себе: «Люди бувають різні. Один узяв і приткнув до стовбура свою
    запалену цигарку». 
  Г  З темної ранки, там, де стовбур, було попечено вогнем.

4.      Яке речення порушує порядок повідомлення у тексті («відоме» і «нове») ?
  А Сніг падав кілька днів.                                   Г  Він сипався вночі.
  Б  Він ішов удень.                                               Ґ  Все було покрите пухкою білою ковдрою.
  В  Він не переставав ні на хвилину.

5.      Доберіть з довідки «нове» відповідно до змісту речення:  Разом із пробудженням природи від
   зимового сну на нашій землі, в Україні, починається цикл весняних свят… пов’язані зі стародавніми
   віруваннями, звичаями.
  А  Ці свята;                                  Б  традиції;                                 В  дійства;                                 Г  обряд.     

6.      Від чого у реченні залежать «відоме» і «нове»?
  А  від попереднього чи нового  повідомлення;                           В  від наявності мікротем;
  Б  від наявності другорядних членів речення;                             Г  від наявності тематичного речення.



          Стилі мовлення

1.      У якому рядку всі записані поняття – стилі мовлення?
  А  художній, науковий, розмовний;                                             В  синтаксичний, публіцистичний, лексичний;
  Б  офіційно-діловий, послідовний, паралельний;                        Г  конфесійний, епістолярний, змістовий.

2.      Скільки є стилів мовлення?
  А  три;                                            Б  чотири;                                 В  п’ять;                                         Г  шість.

3.      Який розділ науки вивчає стилі мовлення?
  А морфологія;                                Б  стилістика;                           В  лексикологія;                            Г  фонетика.

4.      До якого стилю мовлення належить поданий текст?
             О краю мій, підгір’я ти прекрасне,
             Як я люблю, як я люблю тебе!
             Мов зірка та, що світить і не гасне,
             Так та любов в душі моїй живе.
  А  публіцистичного;                     Б  розмовного;                         В  конфесійного;                            Г художнього

5.      Визначте стиль тексту.
          Екологія – біологічна наука, яка вивчає взаємовідносини організмів із середовищем, організацію і
       функціонування  надорганізменних систем: популяцій, біогеоценозів і біосферу.
   А науковий;                        Б офіційно-діловий;                        В публіцистичний;                         Г конфесійний.

6.      До якого стилю належить текст?
-          Так просили та так не пускали! – хвалився циган, ідучи з гостей.
-          Куди ж просили7
-          Із хати.
-          А не пускали?
-          До хати.
         А художнього;                         Б наукового;                         В розмовного;                         Г офіційно-ділового.  

Типи висловлювання: розповідь, опис, роздум. Особливості побудови розповіді.
1.      Розповідь, опис, роздум – це:
  А стилі мовлення;                    Б типи мовлення;                  В складові частини тексту;           Г мета мовлення.

2.      Розповідь складається з:
  А тези, аргументів, фактів;                                                В опису загального вигляду й опису окремих частин;
  Б зачину й основної частини, кінцівки; .                          Г теми, мети, плану.

3.      Висловлювання про послідовні дії особи чи предмета або ж події, що відбулися/відбуваються або
відбуватимуться в певній послідовності, називається:                                               
        А розповіддю;                             Б описом;                               В роздумом;                          Г заголовком.     

4.      Визначте тип мовлення поданого тексту.
          Рябка цуценятком приніс до нашої хати дідусів приятель – командир. Бабусі подарунок не сподобався:
       цуценя було красиве, але крикливе неймовірно. Чи на хвостика йому хто наступить, чи дубцем посвари-
        ться, а воно як розкричиться, мов дитина, вбавити неможливо.
   А опис;                                       Б розповідь;                             В роздум;                              Г науковий.

5.      З’ясуйте тип мовлення тексту.
          Песик був чорний, як галча, тільки на грудях біла манішка, квітка на лобі, білі лапки, ще кінчик хвоста
       мов у сметану вмочений. Ушки вгору, так і стрижуть на кожного, очі веселі, все сміються, як у людини.
   А розповідь;                              Б роздум;                                  В опис;                                  Г науковий.

6.      Визначте тип мовлення тексту.
          А в чому найбільша мета життя? Я гадаю, збільшувати добро у тому, що нас оточує. А добро – це
       насамперед щастя всіх людей. Можна і в дрібниці зробити добро людині, можна й про велике думати.
           Тому творіть добро і у великому, і в малому.
   А  опис;                                      Б  роздум;                                 В  розповідь;                         Г  художній.

                                                               Розділ 3.
                                ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

   Словосполучення. Головне і залежне слова в словосполученні. Граматична помилка.

1.      У якому рядку поєднання слів є словосполученнями?
  А  веселий гомін,  галаслива дітвора, гратися разом, хлопчики й дівчатка;
  Б  кущ калини; під вікном, виріс у саду, червоні кетяги;
  В  пісня лунає, майстерне виконання, шкільний хор, аплодувати артистам;
  Г  блакитне небо, високо летіти, яскраве сонце, дуже гарно.

2.      У якому рядку неправильно вжито головне і залежне слово?
  А  грати на кобзі, професійні музиканти, рушити в похід, бадьорий дух;
  Б  українське козацтво, Запорізька Січ, хоробрі воїни, захищати Вітчизну;
  В  битва з ворогом, військова мужність, вірність клятві, козацьке побратимство;
  Г  гетьманські клейноди, присяга на вірність, вірність побратимству, козацька зброя.

3.      Укажіть словосполучення, у якому  граматичний зв’язок здійснюється за допомогою лише
   закінчення:
  А  працювати на ділянці;                           В  достигати на гілці;
  Б   збирання врожаю;                                  Г  врожай у коморі.



4.      У якому рядку всі словосполучення поширені?
  А  зелений чай, свіжа зелень, працювати у садку, корисна праця;
  Б  працьовитий хлопчина, благородний учинок, приносити радість, дарувати красу;
  В  українське декоративне мистецтво, вишивати рослинні символи, дивувати чудовим орнаментом,
       радіти творчим успіхам;
  Г  народні звичаї, українські традиції, дерево роду, родовідне коріння.

5.      Якою частиною мови виражено головне слово у словосполученні  щиро зрадіти?
  А  іменником;                 Б   прислівником;                 В  дієсловом;                 Г  прикметником.

6.      У якому реченні допущено граматичну помилку?
  А  Хмари рухаються проти вітер – погіршиться погода.
  Б  Ластівки літають низько – чекай дощу.
  В  Вранці випаде роса – день буде ясний.
  Г  Який перший день зими, такою буде й зима.   

 Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом

1.      У якому рядку записано речення?
  А  Над річкою тихо журиться верба;                 
  Б  понад водною гладінню;                                 
  В  тихі і мрійливі;
  Г серед природи.

2.      Які члени речення входять до складу граматичної основи?
  А  підмет, означення;                                           
  Б  підмет, присудок;                                            
  В  присудок, додаток;
  Г означення, обставина.

3.      Визначте, який член речення  тут виділений:  Чистим прохолодним ранком пролітають журавлі.
  А  підмет;                    
  Б  присудок;                  
  В  додаток;                    
  Г  обставина.

4.      Знайдіть односкладне речення.
  А  Осінні дощики схожі  на літні грози.             
  Б  Вони йдуть безперестанку.                              
  В  Задощило.
  Г Земля вже не просохне скоро.

5.      Укажіть речення, у якому граматична основа виражена підметом.
  А  Ліс.                                                                     
  Б  Крекче старий в’яз.                                             
  В  Лунко рипить осика.
  Г  Дме різкий північний холодило.

6.      Серед указаних визначте односкладне речення.
  А  А панував тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир.
  Б  У князя був син Михайлик.
  В  Печеніги великою силою насунули на Вкраїну.
  Г  Добуваються до Києва, б’ють таранами стіни.

7. Запишіть 1-ше речення 6-го завдання. Підкресліть у ньому граматичну основу. Випишіть словосполучення, розберіть їх за будовою.


     Види речень за метою висловлювання. Окличні й неокличні речення.                                                         Пунктуаційна помилка

1.      За метою висловлювання речення поділяють на:
  А  єднальні, протиставні, розділові;                         
  Б  окличні, неокличні;                                               
         В  розповідні, питальні, спонукальні;
         Г  прості, складні.

2.      У кінці якого речення слід поставити знак питання?
  А  Люди залюбки смакують водою з колодязя(…)
  Б  Хто, тату, цей колодязь копав(…)
  В  Чумаки, синку, копали, пращури твої(…)
  Г  Кращої спадщини, ніж цей колодязь, не може бути(…)

3.      Укажіть спонукальне речення.
  А Червона калина, чого в лузі гнешся?                
  Б Зацвіла в долині червона калина.                      
  В Розкажіть мені, мамо, про долю.
  Г Рідна сторона  завжди додому гука.

4.      Визначте неокличне речення.
  А Я люблю привілля степу.                                    
  Б  Вражає степів  широчина бездонна.                  
  В Гарно слухати у полі  пісні дівочі на зорі.
  Г Степ вигравав  золотими барвами.

5.      Де допущено пунктуаційну помилку?
  А  Корінь життя. Де ж він росте.                              
  Б  Де цвіте і коли? І чому?                                       
  В Його дарували батьки своїм дочкам.
  Г Поранені чи хворі повзли за ним чи ждали з тайги, як чуда.

6.      Укажіть, яка характеристика відповідає вказаному реченню:  Ходімо ж, козаки,  до церкви та
поспитаємо в Бога, що діяти нам, та помолимось Богу за Україну.
          А  питальне, неокличне;                                            
          Б  розповідне, окличне;                                              
          В  спонукальне, неокличне;
          Г  спонукальне, окличне.


Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

1.      Визначте, яке за порядком слово виступає в реченні в ролі додатка:  Горить вогнем яскравим калина.
  А  перше;                            
  Б  друге;                           
  В  третє;                          
  Г  четверте.

2.      Який другорядний член речення наявний у реченні:  Шумить-хвилюється висока тополя?
  А додаток;                        
  Б означення;                     
  В обставина часу;          
  Г обставина місця.

3.      Знайдіть речення, у якому є обставина.
  А  Був холодний осінній ранок                                    
  Б  Визирнуло несміливо сонце.                                    
  В  Кинуло промінці золотисті..
  Г  Один промінець заглянув до черепахи, розбудив  її.

4.      Яка схема відповідає реченню:  Ранішній туман застеляє долину?
А
Б
В
Г

5.      Яке з речень непоширене?
  А  Надійшла осінь.                                                          
  Б  Подув холодний вітерець.                                         
  В  Хмаринки розповзлись по всьому небу.
  Г  Пішов дрібний осінній дощ.

6.      Скільки другорядних членів речення є у поданому реченні:  Восени їжак  стягує листя у
   затишну місцину?
  А  два;                                      
  Б  три;                              
  В  один;                                 
  Г  чотири.

7.      Перепишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення, дайте йому характеристику.

 Світає…

 Гетьмана захопив хан і повіз із собою у далекий степ.



       Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами речення

1.      Члени речення, які належать до того самого члена речення і відповідають на те саме питання,
називаються:
            А  неоднорідними;                   Б відокремленими;           В однорідними;                   Г уточнювальними.

2.      У якому реченні є однорідні члени?
  А Небо було синє, далеке.                                                     В  День був сонячний, але було холодно.
  Б  На ньому рухались хмарки.                                               Г  Горобці  метушилися на верховітті.

3.      Визначте вид однорідних членів у реченні:  Гілля вишень і бузку звисало просто до кімнати.
  А  Однорідні присудки;          Б однорідні додатки;          В однорідні підмети;          Г однорідні обставини.

4.      Визначте речення, у якому є однорідні обставини.
  А Важкі краплі роси падали зрідка і тихо в траву.            В Молодій траві і деревцям тут привільно.
  Б  Приємна прохолода розходилася навкруги.                   Г Туман клубочиться і підіймається над сонним
                                                                                                       озером.

5.      У якому реченні пропущено коми при однорідних членах?
  А  Пахло  м’ятою чебрецем материнкою.                      В Весняне небо чисте та прозоре.
  Б  Я в царстві трав, річок і таємничих озер.                   Г В небі жайворонки в’ються, заливаються-сміються.

6.      Визначте, у якому реченні поставлено зайвий розділовий знак.
  А Гетьмана захопив хан і повіз із собою десь у степ.
  Б  У козацькому таборі хвилювання, безладдя.
  В  Поляки закидають табір і ядрами, і кулями.
  Г  Богун завзято, і впевнено заспокоює військо.


Однорідні члени речення з узагальнюючим словом. Розділові знаки при узагальнюючому   слові.

1.      Слова, що об’єднують в одну групу всі перелічувані предмети, ознаки, дії тощо, називаються:
А  однорідними;          Б уточню вальними;          В відокремленими;          Г узагальнюючими.

2.      Виділіть речення з узагальнюючим словом.
  А Тихі, ніжні зорі спадали з неба.                       В Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.
  Б Фіалка уособлює прихід весни,                        Г А маки процвітають і білим, і сивим, і червоним квітом.
       пробудження природи.

3.      У якому реченні допущено помилку у постановці розділового знака при узагальнюючому слові?
  А  Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину.
  Б  …І вода, і трава, і земля: все любов’ю тобі промовля.
  В  Подяка вам за все: і за здоров’я, за любов.
  Г  Луки, гори, пишні сади – все зелене і принишкле.

4.      У якому реченні слід поставити двокрапку при узагальнюючому слові?
  А Скрізь червоно на небі і на узгір’ях і на горі.          В Земля України і сонце і небо усе мені рідне.
  Б  У саду яснім свіжі осінні квіти…                              Г Наче в провесні чи в літі зацвіли поля.

5.      З’ясуйте, яке правило ілюструє подане речення:  І земля, і вода, і повітря – все поснуло.
  А Кома ставиться між однорідними членами речення, не з’єднаними сполучниками.
  Б  Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться двокрапка.
  В  Після однорідних членів речення перед узагальнюючим словом ставиться тире.
  Г  Кома не ставиться між однорідними членами речення, з’єднаними сполучником  і,  що не повторюється.

6.      Яка характеристика відповідає реченню:  Тиша була наповнена всякими звуками: і дзвінкою
піснею жайворонка, і дзижчанням польових луг…
            А Речення з однорідними додатками;
            Б  речення з однорідними означеннями;
            В  речення з однорідними додатками й узагальнюючим словом перед ними;
   Г  речення з однорідними означеннями  й узагальнюючим словом перед ними.



                                                 



                                                                                                       

        




                                                           
  






Немає коментарів:

Дописати коментар