Контрольна робота № 2. Складнопідрядні
речення
1.
Неправильним є твердження:
А Складнопідрядні речення поділяються на речення з
підрядними означальними, з’ясувальними та обставинними частинами.
Б Частини складнопідрядного речення поєднуються за
допомогою підрядних сполучників та інтонації.
В Складнопідрядне речення має дві граматично пов’язані
частини – головну і підрядну.
Г У складнопідрядних реченнях частини рівноправні за
змістом, але нерівноправні граматично.
2. Серед запропонованих речень складнопідрядним є:
А Кажуть, сум не ділиться нітрохи, - ми
поділим мужність і любов.
Б Здавалося, навіть дихається сьогодні легше, ніж
завжди.
В Я, стомлений життям, приліг під тінню осокора,
мов Одіссей, натомлений блуканням.
Г Блискучі, ясні зорі так вистелили небо, мов хто
висипав їх із коша.
3. Складнопідрядні речення
обставинні бувають:
А способу дії, порівняльні, часу, мети, умови та
ін.;
Б з’ясувальні,
означальні, єднальні та ін.;
В протиставні, розділові, сполучні та
ін.;
Г сурядні, означальні, присудкові та ін.
4. Складнопідрядні речення
поділяються на:
А порівняльні, узгоджені, протиставні;
Б означальні,
з’ясувальні, обставинні;
В іменникові,
прикметникові, займенникові;
Г відносні, якісні, присвійні.
5. Знайдіть складнопідрядне речення
з підрядним обставинним часу:
А Щасливий,
чудесний край, де навіть вода могла приносити людині статки!
Б Треба
зараз вертатися, поки вона недалеко одійшла й не забула дороги.
В Над
порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім теплом, клубки білої
пари.
Г Народ
сам скує собі долю, аби тільки не заважали.
6. Знайдіть складнопідрядне речення
з підрядним обставинним причини:
А Гасли
вікна, бо вже синій день дивився крізь намерзлі шибки до кожної хати.
Б Дарма
що стояло тихо сонячне безвітря, - листя тріпотіло на деревах вздовж шляху.
В Коли
б кізка не скакала, то б і ніжки не зламала.
Г Тоді,
коли наша Оленка виводила своє сольфеджіо, Яніна не могла до інструменту
приступити.
7. Виділіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним наслідковим:
А
Молоді, чорняві скрипалі позакидали назад голови, так що на них ледве держались
шапки
Б Мене
одразу ж потягло наперед, бо позаду, за головами дорослих, нічого не було
видно.
В
Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила арфу
золоту.
Г
Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув од берега і тоді скочив.
8. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним допустовим:
А А коли добре пастимеш корівку, то зберу ще й
сиру та наварю вам вареників.
Б Вже коли почало сутеніти, мені
здалося, що я почув далекий-далекий постріл.
В
Не встиг він повечеряти, як на їхньому подвір’ї загупотіли чобітьми хлопці й
дівчата.
Г Хоч би хто й захотів мені повірити,
навряд чи зважиться.
9. Знайдіть складнопідрядне речення
з підрядним обставинним мети:
А Як
почало отаке мести ще в Осокорах, то до самої Охтирки дуло у спину.
Б Ходив чумак до голубого Дону, де давній предок
умочив шолом.
В Дівчина,
очевидячки, тільки й чатувала, аби стягти хустку з шиї.
Г А
більший меншого тусає та ще й б’є, затим що сила є.
10.
Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним обставинним:
А
Ти говориш про те незабутнє, що є в кожного з нас зокрема і в усіх разом.
Б Колосовський тим часом був уже в тому місці,
де йому ніколи не набридало бувати.
В
Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
Г
Там, де Ятрань круто в’ється, з-під каміння б’є вода, там дівчина воду брала,
чорноброва, молода.
11. Установіть відповідність між видами підрядних частин і реченнями:
А Мене одразу ж потягло наперед, бо позаду, за
головами 1 підрядне місця
дорослих,
нічого не було видно.
.
Б Якби
оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, 2
підрядне часу
я б з них зробила арфу золоту.
В
Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув од 3
підрядне умови
берега і тоді скочив .
Г Над
порогом, там, де зустрічається холодний потік з хатнім 4 підрядне
причини
теплом, клубки білої пари.
5 підрядне наслідкове.
12. Установіть відповідність між видами підрядних
частин і реченнями:
А Коли в людини є народ, тоді вона уже людина. 1 обставинне мети
Б Ітиму, доки вистачить снаги.
2 обставинне часу
В У мене
єдина молитва, щоб малоросом не став. 3 обставинне умови
Г Стежку відшукати треба, щоб ходив ти вік у
щасті. 4 обставинне причини
Д Я
не клянусь, тому що я не зраджу.
13. Прочитайте текст, виконайте
завдання 1 – 4 до
нього:
1. Гаїна завжди почувала себе в лісі,
немов птиця в рідній стихії. 2 І говорила вона якось особ-
ливо, неначе читала вірші, розповідаючи Юркові
про кущі й дерева. 3. Гаїна розповідала Юркові про
дивну смолисту рідину сосни, яка витікає з-під
кори згодом тужавіє стає схожою на прозорі зливки.
4. З давніх-давен люди прагнули
розкрити таємницю. янтарю, сонячного каменю. 5. Деякі філософи
й письменники древності створили поетичні
сюжети, що увійшли до міфології. 6. Так, приміром, ще Овідій у своїх
«Метаморфозах» стверджував, що янтар виник із сліз дочок бога сонця
Геліоса, обер-
нутих на
дерева, аби вони вічно оплакували загибель свого брата Фаетона на березі студеної річки
Ерідан. 7. У нашого народу є свої перекази й
легенди. .
1.
Підрядна порівняльна частина є в реченні:
А першому В п’ятому
Б третьому Г шостому
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А
третьому В п’ятому
Б
четвертому Г
сьомому
3. Підрядної означальної частини нема в реченні:
А
другому В
п’ятому
Б
третьому Г
жодному
4.
Зробіть синтаксичний розбір третього речення, дайте йому характеристику.
A де можна звіритися
ВідповістиВидалитигде ответы
ВідповістиВидалитиА де відповіді?
ВідповістиВидалити